"ASSALAMUALAIKUM WBT...BLOG INI ASALNYA DARI BLOG KOLEKSI RESEPI, YG BERMULA DARI BUMI SAKURA DAN SEKEMBALINYA KE BUMI KELAHIRAN... SEGALA RESEPI HASIL DARI OLAHAN DIRI SENDIRI DAN SUAMI TERCINTA, JUA RESEPI ASAL BONDA YG DISAYANGI DAN TEMAN-TEMAN BLOG YG DIKASIHI...BLOG NIH KHAS BUAT RUJUKAN DIRI SENDIRI, ANAK-ANAK, SAUDARA-MARA DAN TEMAN-TEMAN TAULAN...TERIMA KASIH"

Followers

November 27, 2009

SELAMAT HARI RAYA AIDILADHA


...Salam AidilAdha Buat Semua Teman2...

November 23, 2009

SAMBAL TELUR

Salam Semua...

...Lama noi tak bersiaran... Nak kata tak masak, masak!!! Mau kebulur kalu tak masak... hujan lak nih... Cuma mood je kuren... lagi pon kebanyakannye menu ulang tayang je... so manyak soli ya kengkawan...

...Kali nih kite try resepi Akak Hana Kanazawa... Tapi ampun ekkk empunya resepi... haku telah pepandai menambah kurang bebahan tu dek bahan yg dikasi tarak ade sukatan... Alhamdulillah ade ahh lagi rasa ala2 yg kite mkn masa kat umah dia tu, cuma tak se 'ummmpp' yg empunya resepi ni... dek kuren kepedasannye... Pepepon mekasih bebanyak ekk akak hana cayang... kongsi resepi simple n sodap nih...

...Oppss... satu hal lagi... nama tu sambal telur tp kite lawan ngan ayam goreng... ayam goreng tu plak tak sempat nak posing elok2 dah losappp... layan je ahh... sambal kosong!!... ngeh...ngeh...

Bahannya
  • *1 mangkuk lada kering (dipotong n dibersih n diredam seketika dlm air panas)
  • *5-6 ulas bwg merah
  • *3 ulas bwg putih
  • *1 mangkuk ikan bilis
  • 1 cwn air asam jawa
  • 1 s/b gula melaka/nisan
  • garam secukupnya
  • telur rebus (kite tak rebus telur, tapi goreng ayam)
  • minyak utk menumis
  • 2 helai daun kunyit (kite tambah)
Caranya
  1. Kisar bahan yg bertanda *. Panaskan minyak dan tumis bahan kisar sehingga lada benar2 masak.
  2. Masukkan air asam jawa.
  3. Perasakan ngan garam n gula.
  4. Masukkan telur rebus yg digoreng terlebih dahulu atau dihidang bersama ngan ayam goreng.
...sori ekk gambo gulap gulita...
...karan tarak...

November 12, 2009

KEK MARBLE


Salam Semua...

...Hari nih kite wat xperiment... Kombinasi resepi African Marble Cake + Kek Butter yg mak bonda kite buat dulu2... Resepi hampir sama cuma bahan yg diguna ade lain sikit... Kite buat 1 1/2 adunan sebahagian tuk mkn2 dan sebahagian lagi tuk dibwk g kenduri sedara...

...Untuk pengetahuan korang, rasa kek nih ade kelainan skit sbb ade bau wangi esen rose tu... dulu mak kite buat kek butter mmg taruk esen rose... nak jadik citer esen rose tu, baru nih maksaudara kite"Cuda" ckp kena taruk esen rose baru sedap, kalu tak takkan org teringat2 kat kek marble mak kite tu... Mekasih ekk "Cuda", mak kite pon dah t'lupa dah coz lama noi dia tak buatnye sejak anak2 beso ni...

...Dannn... kek nih tak sampai 2 ari dah licin... dingap oleh org 3 kat umah nih... So minta maaf ahh ya... dah sold out... ngeh...ngehh... korang tgk resepi nih leh wat ya...

Bahannya
  • 250gm tepung naik sendiri
  • 160gm gula kastor
  • 300gm telur - timbang tanpa kulit (kat jepun telur kena pukul dlm air suam dl,bior agak2 suhu bilik baru campur ngan semua tu)
  • 1 camca besar ovellate
  • 1 camca teh baking powder
  • 3 camca besar susu pekat
  • 30gm susu cair
  • 20gm susu segar/lowfat/air
  • 175 g butter - dicairkan (jgn sampai jadik minyak)
  • 1 camca teh esen vanila
  • 2 titik esen rose
  • coklat/strawberry/ kopi/pandan emulco - pilih satu yang digemari
Caranya
  1. Pukul semua bahan kecuali butter cair dan emulco hingga pekat dan kuantitinya menjadi double.
  2. Masukkan butter cair dan esen serta kacau adunan sebati.
  3. Asingkan 3 senduk adunan. Campurkan 3 senduk dengan emulco. Tuang adunan banyak dalam loyang. Tuangkan sedikit2 adunan emulco dan corakkan atas adunan banyak. (Pastikan adunan hanya separuh loyang sebab kek ini akan naik double)
  4. Bakar. Suhu 160 selama 45 minit atau sehingga masak.
  5. Setelah masak, biarkan 5 minit dalam loyang lepas itu keluarkan. Ini untuk elakkan kek jadi kecut.

November 9, 2009

PUDING LAICI @ DANGDUT

Salam Semua...

...Dah lama rasanye tak bersiaran... Semalam kite wat puding nih... Asal2 tu nak bikin Agar2 Dangdut... sekali berlaku ler kesilapan teknikal... So kite pon taram ler wat versi campak2... Janji puding nih lembut n sodap dimakan...ahaks...

...Korang layan lah ya resepi sempoi nih...


Bahannya
  • 15 gm agar2 kering
  • 1 liter air
  • 1 cwn gula
  • 800 ml susu cair + susu segar
  • 1 biji telur
  • 1 s/t esen vanilla
  • 1 tin laici

Caranya
  1. Masak agar2 kering bersama air hingga hancur kemudian masuk gula. Biar gula hancur.
  2. Bancuh telur dan vanilla bersama susu serta sedikit air laici. Masuk kedalam agar2 cair tadi. Kacau seketika dan padam api. Tapis kedalam bekas2 yg sesuai. Sejukkan.
  3. Hidang bersama lebihan air laici dan buahnya. Siap.
There was an error in this gadget