"ASSALAMUALAIKUM WBT...BLOG INI ASALNYA DARI BLOG KOLEKSI RESEPI, YG BERMULA DARI BUMI SAKURA DAN SEKEMBALINYA KE BUMI KELAHIRAN... SEGALA RESEPI HASIL DARI OLAHAN DIRI SENDIRI DAN SUAMI TERCINTA, JUA RESEPI ASAL BONDA YG DISAYANGI DAN TEMAN-TEMAN BLOG YG DIKASIHI...BLOG NIH KHAS BUAT RUJUKAN DIRI SENDIRI, ANAK-ANAK, SAUDARA-MARA DAN TEMAN-TEMAN TAULAN...TERIMA KASIH"

Followers

July 13, 2010

NASI TUMIS


Salam Semua...

...Pohon ampun dah lama noi tak bersiaran nih... Angin M asyik duk menyinggah je... ngeh..ngeh... (alasan beso tuuuuuu....) Kali nih kite nak kongsi menu yg biase keluarga kiteorg bikin... Ada yg panggil nasi tumis dan ada yg panggil nasi planta... so memana je lah ya...

...Menu nih wat simple jer... pastu leh mkn ngan sambal nasi lemak, cam sambal ikan bilis ke or sambal ikan aya...

Bahan
  • 3 cwn beras
  • 2 s/b planta
  • 1 s/b minyak masak
  • rempah tumis (cengkih,kulit kayu manis dan bunga lawang)
  • air secukupnya
  • 3 s/b sos tomato
  • garam secukupnya
  • sehelai daun pandan

Cara
  1. Basuh beras hingga bersih dan sukat air. Masuk dlm periuk letrik
  2. Dalam kuali panaskan planta bersama minyak masak, tumis rempah tumis sehingga naik bau.
  3. Masuk no 2 ke dalam no 1, kacau dan masukkan tomato, garam dan daun pandan.
  4. Masak seperti biasa...
  5. Enak dihidang bersama sambal bilis or sambal ikan aya.
There was an error in this gadget