"ASSALAMUALAIKUM WBT...BLOG INI ASALNYA DARI BLOG KOLEKSI RESEPI, YG BERMULA DARI BUMI SAKURA DAN SEKEMBALINYA KE BUMI KELAHIRAN... SEGALA RESEPI HASIL DARI OLAHAN DIRI SENDIRI DAN SUAMI TERCINTA, JUA RESEPI ASAL BONDA YG DISAYANGI DAN TEMAN-TEMAN BLOG YG DIKASIHI...BLOG NIH KHAS BUAT RUJUKAN DIRI SENDIRI, ANAK-ANAK, SAUDARA-MARA DAN TEMAN-TEMAN TAULAN...TERIMA KASIH"

Followers

March 1, 2009

TAMAGOYAKI



...Telur dadar jepun...yatta!!!Akhirnye dah boleh buat sendiri...dah tak pyh beli kat kedai!!!...dah tu dpt plak kuali baru tu,bentuk 4 segi...ahaks...

...Kunon2 lah kan pas wat keje2 seangkatannya didapur itew...kite yg nak mengentesnyer dl...sekali kena potong line...hubby pi siapkan bahan dulu...so kite jadik pemerhati jer ler + tukang makan...rupa tu ada kurang lawo sikit tp tak per ler 1st...

Bahannya
  • 2 biji telur
  • 1/2 s/k pati ikan katsuo (dibancuh dgn sedikit air panas)/dashi
  • 2 s/b soyu /kicap masin
  • lada sulah [tak taruk]

Caranya
  1. Lenserkan kuali 4 segi dgn sedikit minyak. Panaskan kuali.
  2. Dlm 1 bekas,masukkan telur dan keluarkan pusatnya. Masukkan bahan lain dah pukul sebati.
  3. Masukkan sedikit telur yg dipukul tadi dalam kuali dan ratakan. Bila agak2 boleh diangkat,lipat telur kepada 4 bhgn dgn menggunakan chopstik dan taruk dihujung kuali. 
  4. Masukkan sedikit telur lagi dan angkat telur yg digulung supaya telur yg br dimasuk boleh rata sampai kebhgn bwhnya. Bila agak2 boleh dilipat,lipat bersama telur yg dah digulung
  5. Ulang langkah 3 dan 4 sehingga habis. Siap dan taruk sedikit soyu lagi...(kite tak sempat taruk soyu)hehehe...

12 comments:

hana said...

danish suke beno ngan sushi tamago yaki! slalu sgt wat utk bento dier! la nih dier dh cuti, takde la nak wat lagik kecuali dier request! hihihi

Aishah@Ariffin@Aqil said...

to hana
hehehe...budak2 mmg suke...mak budak pon suke...

Rafizah Nordin said...

telur dadar je nih ye....

ZaiY said...

versi telur dadar jepun ni nmpaknya lebih berkhasiat sbb ada campuran ikan..ni untuk mkn gitu2 je @ mkn ngan nsi?

jeff said...

>> nampak sedap ni...:P

zeeta said...

he he nyaris saya ingat 'tempoyak' tadi..

liza said...

slm aishah..
blhla sy follow pasnie.. ahad br nie, konon nk uat okonomiyaki, lupa ble tepung dia plak.. yg nie kena pakai pan 4segi ker? pati ikan 2 kat halloday ada?

maisya said...

bestnya hubby rajin ke dapur...

zanaz said...

lama tak tengok tamagoyaki. rajin ko buat. akak dulu belajar juga ngan neber buat tamagoyaki...tapi malas nak buat sendiri takat belajar je lah hehehe.

Aishah@Ariffin@Aqil said...

to Rafizah Nordin
a'aa akak...telur dadar je

to Zaiy
biase kalu mkn kat luar mmg antara menu kiteorg telur ni...selain mkn ngan nasi,mkn cam tu pon sedap...

to jeff
mmg sedap pada yg suke telur

to zeeta
aseiii kite bukan pro lagi itu gamaknye nampak cam tempoyak...

to liza
salam kembali
sila lah akak...mudah je tu kalu dah ade tool dia...okonomiyaki tpg tu aishah dah tak beli,buat sendiri je coz dgr citer baking powder dah tak leh makan...pati ikan tu aishah beli kat jusco je kat harasin pon ade...tp holloday tak pernah dgr lagi kedai tu kat sini...

to maisya
boleh ler kalu mane2 menu yg dia berkenan nak buat tu...

to zanaz
hehehe...sebab suke makan nih jadiknyer...nak tak nak kena belajo buat dr mkn kat kedai 400++ baik wat sendiri ngan harga tu dah dapat berape bijik dah...

MamaFaMi said...

Alamak, ikan apa pulak tu? Kalau tak ada, nak ganti apa ye?

Aishah@Ariffin@Aqil said...

to MamaFami
heheheh...sori lupe nak xplan...katsuo tu adik beradik ikan aya a.k.a ikan tongkol so nak ganti ngan kiub bilis sikit pon tak pe...terpulang...ade org taruk gula je..tp rasa manis gula ngan ikan lain lah sikit...

There was an error in this gadget